fredag 1 juni 2012

Naturrutan besök fem

 Ingen sol idag och regnet hänger över mig. Men nya fynd gjorde jag.

Här har knoppen som jag väntat på och undrat vad det ska bli för något börjat att blomma.
Det kan eventuellt vara en flädervänderot, ört med oangenäm doft.



Här blommar det för fullt av lundarv (Stellaria).



 
Här har älggräset vuxit och fått en knopp, ska den blomma tro?


Hummleblomstern har utvecklats till en annan form än innan.


 Ny blomma som slagit ut. Stinknäve, en illaluktande ört.

 Hallonbuskens blomknoppar har blivit större.

En ny växt -vet ännu inte vad det är.

Större har även dessa ormbunkar blivit.

1 kommentar:

  1. Ja - det är vänderot (Valeriana officinalis) - en läkeväxt som används som sömnmedicin. De gröna bladen med röda nerver är älggräs/älgört.
    Fina bilder på humleblomstret!/MIA

    SvaraRadera